Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Recenzja gry Twoja Kolej

2019-03-26
Recenzja gry Twoja Kolej
Marcin Ropka i Viola Kijowska to znani w środowisku projektanci gier planszowych. Ostatnimi czasy było o nich głośno za sprawą problemów z kampanią crowdfundingową gry Solar City i wydania gry Port Gdański. Dzisiaj jednak zajmę się inną, starszą grą autorstwa tej pary. Zapraszam do przeczytania recenzji gry Twoja Kolej.

PODSTAWOWE INFORMACJE

Twoja Kolej to familijna gra karciana przeznaczona dla 2 do 6 graczy w wieku od 8 lat.
Przewidywany czas rozgrywki wynosi od 30 do 60 minut. Za ukazanie się gry odpowiada wydawnictwo G3.

               Front okładki gry Twoja Kolej.          Tył okładki gry Twoja Kolej.  

ZAWARTOŚĆ I WYGLĄD

Ilustracja na okładce przedstawia lokomotywę parową w otoczeniu jesiennych drzew. Ta oraz wszystkie inne ilustracje w grze zostały wykonane przez Sylwię Smerdel, którą chwaliłem już przy okazji recenzji gry Trucizna. W środku opakowania z grą znajdziemy:
  • 18 kart lokomotyw;
  • 87 kart wagonów;
  • 6 żetonów pieniędzy;
  • 6 żetonów kolejności;
  • 18 żetonów celów;
  • 125 żetonów pieniędzy (różne nominały);
  • 6 zasłonek gracza;
  • instrukcja.
Wszystkie elementy gry utrzymane są w podobnych intensywnych barwach co ilustracja z okładki. Kolorowa oprawa graficzna Twojej Kolei podkreśla jej familijny charakter. W opozycji do wysokiej jakości wykonania elementów stoi wypraska. Zabrakło w niej przegródek i polecam zaopatrzyć się w woreczki strunowe.

Przegląd elementów składających się na grę Twoja Kolej.

ROZGRYWKA

W Twojej Kolei gracze wcielą się w biznesmenów inwestujących swoje pieniądze w koleje.
Rozgrywka dzieli się na rundy, a każda z nich składa się z dwóch faz. W pierwszej fazie gracze będą licytować lokomotywy, które wypuszczą na tory. Na każdej karcie lokomotywy znajdują się statystyki takie jak:
  • mnożnik – kluczowy przy zarabianiu pieniędzy. Mnoży się przez niego wartość  doczepionych do lokomotywy wagonów.
  • napęd – dzieli się na parowy, spalinowy i elektryczny. Dany typ napędu będzie potrzebny do spełnienia wylosowanych przed grą ukrytych celów.
  • moc – stanowi cenę wywoławczą podczas licytacji oraz służy do ustalenia kolejności ruchów w drugiej fazie.
  • prędkość maksymalna – rozstrzyga remisy podczas ustalania kolejności ruchu w sytuacji, kiedy gracze zgromadzą taką samą ilość mocy na swoich kartach lokomotyw.
Pierwszy gracz odkrywa z talii trzy lokomotywy i wskazuje, która z nich będzie licytowana. Następnie ustala ceną wywoławczą równą lub wyższą od ceny wskazanej na karcie. Do dyspozycji jest, aż sześć rodzajów licytacji:
  • pass – Gracze licytują zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Mogą podbić cenę lub wycofać się z licytacji. Licytacja trwa, aż wszyscy gracze oprócz jednego spasują.
  • w ciemno – po wybraniu lokomotywy i ustaleniu jej ceny minimalnej wszyscy gracze w tajemnicy składają ofertę. Chowają odpowiednią kwotę w zamkniętej dłoni, po czym na umówiony znak ujawniają oferowaną kwotę.
  • podwójna w ciemno – ten rodzaj licytacji przebiega w ten sam sposób co licytacja „w ciemno”, ale gracze licytują dwa razy. Dopiero suma ofert z obu licytacji wskazuje na jej zwycięzcę.
  • otwarta – klasyczna forma licytacji znana z domów aukcyjnych. Gracze bez zachowania kolejności podbijają kwotę, po czym powoli odliczają do trzech. Oferta zwycięża, jeśli nie zostanie przebita w tym czasie.
  • prawo pierwokupu – w tej licytacji odkrywa się karty lokomotyw równą liczbie graczy. Tak jak w przypadku licytacji „w ciemno” gracze chowają wybraną kwotę w zamkniętej dłoni i ujawniają ją na umówiony znak. Gracz, który zaoferował największą kwotę, jako pierwszy wybiera lokomotywę. Oprócz zadeklarowanej kwoty musi zapłacić koszt podany na karcie. Następnie lokomotywę wybiera gracz, który zaoferował drugą najwyższą kwotę i tak dalej.
  • twist – a w zasadzie klasyczny draft (dobieranie kart). Każdy z graczy otrzymuje trzy karty lokomotyw, wybiera jedną z nich i pozostałe dwie przekazuje osobie po swojej lewej stronie. Czynność tę powtarza się, aż wszyscy gracze będą mieli trzy lokomotywy. Gracze muszą uiścić odpowiednią opłatę za wybrane karty.
Przykładowa rozgrywka w grę Twoja Kolej.
Niezależnie od wylosowanego rodzaju licytacji pierwsza faza kończy się w momencie, kiedy każdy z graczy będzie posiadał trzy lokomotywy. Kolejność ruchów w drugiej fazie ustala się poprzez zsumowanie mocy na wylicytowanych wcześniej lokomotywach. Zaczyna gracz, który zgromadził jej najwięcej na swoich kartach. Druga faza polega na dokładaniu wagonów do swoich lokomotyw. Ilość odkrytych kart wagonów zależy od liczby graczy:
  • 2-3 graczy – 3 karty wagonów,
  • 4-5 graczy – 4 karty wagonów,
  • 6 graczy – 5 kart wagonów.
Gracz w swojej turze może wykonać jedną lub więcej z trzech dostępnych akcji:
  1. Dołożenie karty wagonu – gracz wybiera jedną z odkrytych kart wagonów i podczepia ją pod jedną ze swoich lokomotyw. Wagony dzielą się 6 typów ze względu na przewożone towary. Nie można dokładać kart wagonów różnych typów do jednej lokomotywy, ponadto każda lokomotywa musi transportować inny rodzaj towarów. Oprócz zwykłych kart wagonów w grze występuje 5 rodzajów kart specjalnych. Ich dobranie aktywuje unikatowe efekty.
  2. Wymiana kart – Zanim gracz wykona  akcję „dołożenie karty wagonu”, może wymienić jedną lub więcej odkrytych kart wagonów. Wymienione karty odrzuca się nas stos kart odrzuconych. Za użycie tej akcji trzeba zapłacić kwotę zaznaczoną na żetonie kolejności.
  3. Spasowanie – jeśli wśród odkrytych nie ma żadnego interesującego wagonu gracz może spasować. Spasowania można też użyć po wykonaniu akcji „wymiana kart”. W kolejnej turze będzie mógł dobrać kartę, wymienić czy ponownie spasować. Jeśli jednak wszyscy po kolei spasują, runda  się kończy i gracze przechodzą do podliczania zysków.
Runda kończy się też wtedy, kiedy do jednej z lokomotyw zostanie dołożony piąty wagon. Następuje podliczenie zysków, po czym każdy z graczy otrzymuje wskazaną kwotę. Następnie rozpoczyna się kolejna runda i gracze po raz kolejny licytują lokomotywy. Gra kończy się po zakończeniu trzeciej rundy. Osoba, która powiększy swój majątek w największym stopniu, zostanie ogłoszona zwycięzcą.

Przykładowa rozgrywka w grę Twoja Kolej.

MOJE WRAŻENIA

Zasady są przystępne i łatwo je opanować. Smaczki takie jak ukryte cele, mnogość rodzajów licytacji, czy karty specjalne sprawiają, że każda rozgrywka będzie wyglądać inaczej, co pozytywnie wpływa na regrywalność tytułu. Dominującymi mechanikami w grze są wspomniane licytacje oraz zbieranie zestawów kart, licytacja typu „Twist” w niewielkim stopniu wzbogaca Twoją Kolej o mechanikę draftu kart. W grze musimy szacować wydatki podczas licytacji i dość sprawnie kalkulować opłacalność dobierania odpowiednich wagonów. Sytuacja na stole bardzo szybka ulega zmianom i odpowiednie analizowanie dostępnych możliwości jest kluczem do zwycięstwa. Popularna wśród dzieci tematyka pociągów i kolorowa oprawa graficzna z pewnością zachęca do obcowania z grą. Twoja kolej to ciekawa propozycja dla średnio zaawansowanych graczy i serdecznie ją polecam.

Kamil "Sythriel" Pruski
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
pixel