Recenzja gry Sagrada

2018-11-21
Recenzja gry Sagrada
Sagrada Familia to sławny kościół znajdujący się w Barcelonie. Ostatnie dzieło architekta Antoniego Gaudíego. W 2010 roku papież Benedykt XVI konsekrował świątynię podnosząc ją do godności bazyliki mniejszej. Sagrada Familia była też inspiracją do stworzenia gry planszowej pt. Sagrada. Zapraszam do przeczytania recenzji tego wyczekiwanego przeze mnie tytułu.



PODSTAWOWE INFORMACJE

Sagrada jest abstrakcyjną grą planszową dla 1 do 4 graczy w wieku od 13 lat. Przewidywany czas rozgrywki to 30 do 45 minut. W Polsce ukazała się dzięki staraniom wydawnictwa FoxGames. Autorami Sagrady są Daryl Andrews i Adrian Ademescu.

WYGLĄD I ZAWARTOŚĆ

Grając w Sagradę gracze wcielają się w artystów tworzących witraże na potrzebę budowy tytułowej świątyni. Sama tematyka gry wskazuje na to jak ważny jest w niej walor wizualny.  W środku pudełka z grą znajdziemy:
  • 4 ramki witraży;
  • 12 kart wzorów witraży;
  • 5 kart celów indywidualnych;
  • 10 kart celów grupowych;
  • 12 kart narzędzi;
  • znaczniki punktów gracza;
  • znaczniki uznania;
  • 5 kart celów indywidualnych;
  • tor rund i punktacji;
  • 90 kostek (w pięciu kolorach);
  • worek na kostki.

Kostki są kolorowe i przezroczyste, opakowanie, karty i planszetki okraszono wspaniałymi ilustracjami inspirowanymi witrażami. Jeżeli chodzi o wygląd gry – Sagrada jest przepiękna. Jeżeli chodzi o jakość wykonania, można mieć zastrzeżenia: wypraska z bardzo cieniutkiego plastiku, poobijane kostki i znaczniki uznania, poszarpane krawędzie na ramkach witraży. Sagrada to jedna z tych gier, w których wygląd i jakość wykonania mają kluczowe znaczenie, a z tego co mi wiadomo mój egzemplarz nie jest odosobniony w problemach. Na pochwałę należy zaliczyć reakcję polskiego wydawcy gry. FoxGames obiecuje wymianę wszystkich uszkodzonych elementów na ich koszt.

Witraże i kostki z gry Sagrada.

ROZGRYWKA

Każdy z graczy otrzymuje: ramkę witrażu, jedną z pięciu kart celów indywidualnych, dwie dwustronne karty wzorów witraży (gracz wybiera jeden wzór) oraz znaczniki uznania w ilości równej liczbie białych kropek na wybranej karcie wzoru witrażu.

W pobliżu środka obszaru gry umieszczamy: tor rundy, trzy losowo wybrane karty narzędzi, trzy losowo wybrane karty celów grupowych oraz woreczek z kostkami.

Pierwszy gracz losuje kostki z woreczka w liczbie ilość graczy x 2 + 1 i rzuca nimi.
Kości te tworzą pulę wyboru. Ruchy graczy wykonywane są w zgodnie z kierunkiem obrotu zegara – aż do ostatniego gracza, który wykonuje swój ruch dwa razy. Następnie reszta graczy wykonuje swój drugi ruch w kolejności odwrotnej niż dotychczas.

W swoim ruchu każdy gracz może wykonać poniższe akcje:

  • wybrać jedną kostkę z puli wyboru i umieścić ją na wolnym miejscu w witrażu;
  • użyć jednej karty narzędzi, wydając w tym celu znaczniki uznania (pierwsze w grze użycie danego narzędzia kosztuje jeden znacznik, kolejne użycie narzędzia kosztuje dwa znaczniki).
Każda akcja jest opcjonalna: można wykonać je w dowolnej kolejności, wykonać jedną z nich lub nie wykonywać żadnej z nich (pomijając w ten sposób swój ruch).

Po wykonaniu przez każdego z graczy dwóch ruchów następuje koniec rundy. Niewykorzystane kostkii kładzie się na torze rund oznaczając tym samym postęp gry. Status pierwszego gracza wraz z woreczkiem przechodzi do kolejnej osoby.

Zasady umieszczania kostek w witrażach:

  • pierwsza kostka musi zostać umieszczona przy krawędzi lub w narożniku witrażu;
  • każda kolejna kostka włożeniu w witraż musi stykać się bokami lub narożnikami z jedną z wcześniej umieszczonych kostek;
  • kostki tego samego koloru lub o tej samej wartości nie mogą stykać się bokami;
  • gracz może nie dobrać żadnej kostki.
Gra kończy się po 10 rundach. Następuje podliczenie punktów. Posłużą nam do tego: tor punktacji (na drugiej stronie toru rund) oraz znaczniki punktów. Gracze otrzymuję punkty na podstawie karty celu indywidualnego i kart celów grupowych. Dodatkowo gracze otrzymują jeden punkt za każdy niewykorzystany znacznik uznania oraz tracą jeden punkt za każde puste miejsce w witrażu. Zwycięża osoba z największą ilością punktów.
     
W wariancie dla jednej osoby celem jest wygranie z samą grą. Gracz musi zgromadzić ilość punktów większą od wartości kostek znajdujących się pod koniec gry na torze rund.

W trakcie przygotowania gry jednoosobowej gracz:
  • losuje tylko dwie karty celów grupowych;
  • losuje od jednej do pięciu kart narzędzi (im mniej narzędzi tym wyższy poziom trudności);
  • nie otrzymuje znaczników uznania.
W trakcie gry jednoosobowej gracz:
  • zawsze losuje 4 kostki;
  • każdego narzędzia może użyć tylko raz;
  • aby użyć narzędzia musi położyć na nim kostkę z puli o kolorze zgodnym z kolorem na karcie.
Pozostałe zasady pozostają bez zmian.

Kolorowe kostki wspaniale się prezentują.

MOJA OCENA

O tym, że lubię gry polegające na układaniu i manipulowaniu kostkami przekonałem się już jakiś czas temu za sprawą Roll Player. W związku z tym bardzo wyczekiwałem polskiego wydania Sagrady, a oczekiwanie to potęgował wygląd gry. Teraz kiedy mam ją w swojej kolekcji mogę śmiało rzec, że nie zawiodłem się. Nie zmienią tego nawet wspomniane problemy z jakością wykonania. Sagrada jest grą o wielu zaletach: przepiękne wykonanie, łatwe do przyswojenia zasady, spora regrywalność, dobrze skaluje się na każdą ilość graczy. Najważniejszą z tych zalet jest czas rozgrywki, który pozwala zagrać w Sagradę praktycznie o każdej porze bez strachu o to czy uda się skończyć. Ląduje w moim top 10. Szczerze polecam.

Kamil "Sythriel" Pruski

Witraż w swojej całej okazałości.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2018
Polecane
NMBR 9NMBR 9
67,15 zł1343 pkt.
Azul (edycja polska)Azul (edycja polska)
149,90 zł2998 pkt.
SagradaSagrada
129,90 zł2598 pkt.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel