Recenzja gry Sagrada
PODSTAWOWE INFORMACJE
WYGLĄD I ZAWARTOŚĆ
- 4 ramki witraży;
- 12 kart wzorów witraży;
- 5 kart celów indywidualnych;
- 10 kart celów grupowych;
- 12 kart narzędzi;
- znaczniki punktów gracza;
- znaczniki uznania;
- 5 kart celów indywidualnych;
- tor rund i punktacji;
- 90 kostek (w pięciu kolorach);
- worek na kostki.
Kostki są kolorowe i przezroczyste, opakowanie, karty i planszetki okraszono wspaniałymi ilustracjami inspirowanymi witrażami. Jeżeli chodzi o wygląd gry – Sagrada jest przepiękna. Jeżeli chodzi o jakość wykonania, można mieć zastrzeżenia: wypraska z bardzo cieniutkiego plastiku, poobijane kostki i znaczniki uznania, poszarpane krawędzie na ramkach witraży. Sagrada to jedna z tych gier, w których wygląd i jakość wykonania mają kluczowe znaczenie, a z tego co mi wiadomo mój egzemplarz nie jest odosobniony w problemach. Na pochwałę należy zaliczyć reakcję polskiego wydawcy gry. FoxGames obiecuje wymianę wszystkich uszkodzonych elementów na ich koszt.
ROZGRYWKA
W pobliżu środka obszaru gry umieszczamy: tor rundy, trzy losowo wybrane karty narzędzi, trzy losowo wybrane karty celów grupowych oraz woreczek z kostkami.
Pierwszy gracz losuje kostki z woreczka w liczbie ilość graczy x 2 + 1 i rzuca nimi.
W swoim ruchu każdy gracz może wykonać poniższe akcje:
-
wybrać jedną kostkę z puli wyboru i umieścić ją na wolnym miejscu w witrażu;
-
użyć jednej karty narzędzi, wydając w tym celu znaczniki uznania (pierwsze w grze użycie danego narzędzia kosztuje jeden znacznik, kolejne użycie narzędzia kosztuje dwa znaczniki).
Zasady umieszczania kostek w witrażach:
-
pierwsza kostka musi zostać umieszczona przy krawędzi lub w narożniku witrażu;
-
każda kolejna kostka włożeniu w witraż musi stykać się bokami lub narożnikami z jedną z wcześniej umieszczonych kostek;
-
kostki tego samego koloru lub o tej samej wartości nie mogą stykać się bokami;
-
gracz może nie dobrać żadnej kostki.
-
losuje tylko dwie karty celów grupowych;
-
losuje od jednej do pięciu kart narzędzi (im mniej narzędzi tym wyższy poziom trudności);
-
nie otrzymuje znaczników uznania.
-
zawsze losuje 4 kostki;
-
każdego narzędzia może użyć tylko raz;
-
aby użyć narzędzia musi położyć na nim kostkę z puli o kolorze zgodnym z kolorem na karcie.
MOJA OCENA
O tym, że lubię gry polegające na układaniu i manipulowaniu kostkami przekonałem się już jakiś czas temu za sprawą Roll Player. W związku z tym bardzo wyczekiwałem polskiego wydania Sagrady, a oczekiwanie to potęgował wygląd gry. Teraz kiedy mam ją w swojej kolekcji mogę śmiało rzec, że nie zawiodłem się. Nie zmienią tego nawet wspomniane problemy z jakością wykonania. Sagrada jest grą o wielu zaletach: przepiękne wykonanie, łatwe do przyswojenia zasady, spora regrywalność, dobrze skaluje się na każdą ilość graczy. Najważniejszą z tych zalet jest czas rozgrywki, który pozwala zagrać w Sagradę praktycznie o każdej porze bez strachu o to czy uda się skończyć. Ląduje w moim top 10. Szczerze polecam.
Kamil "Sythriel" Pruski